Direktlänk till inlägg 25 februari 2011
Etanolinblandningen i 95-oktanig bensin kommer att öka från fem till tio procent och byta namn till E10. Forskare räknar med att det totala koldioxidutsläppen från bensinbilarna sänks med upp till 10 procent, tack vare det nya bränslet.
Det här är efter direktiv från EU. Finland, Tyskland, Österrike och Frankrike har redan genomfört det.
Men långt ifrån alla bilar, i Sveriges bilpark, kommer att klara övergången till E10.
- Man vill ju inte tanka 98-oktanig, den är ju dyrare, säger Henri Stegeman som äger en Mazda 626 från 2002.
Henri har inte hört talas om att 95-oktan försvinner förrän Dala-Demokraten påtalar det.
Henris Mazda är en av bilarna som inte klarar av övergången till nya E10. Henri måste gå över till den dyrare 98-oktaniga bensinen.
Sju av tio bensindrivna personbilar klarar att tankas med E10, bedömer man från bilbranschen.
Eftersom skatten på etanol är lägre än den för bensin kan priset bli något billigare. Men etanol innehåller mindre energi vilket gör att bilen kräver mer bränsle, cirka två procent. Du måste alltså tanka oftare när du använder E10.
Kritiker till E10-bensinen menar att motorerna kan bli svårare att starta i kyla, eller inte startar alls (se artikel intill om bilar i Finland).
- Det värsta är att vi inte får några direktiv om hur det blir, säger Jan Andersson, verkmästare på MTC-service som servar olika märken på Södra Backa i Borlänge.
Få bilhandlare har fått information om vad som sker och vad de ska rekommendera sina kunder.
Peter Sundqvist på Mazda fick höra det igår, Stefan Hellgren på Audi hänvisar till informationschefen på VW-group, Marcus Thomasfolk i Stockholm.
- Vi är för lågiblandning av etanol i bensin och tycker det är ett vettigt sätt att använda etanolen på, säger Thomasfolk.
- Vad gäller informationen om övergången vet vi att den är på gång, och håller på att gå ut till våra återförsäljare med information. Men vi vet inte vad myndigheternas plan är och exakt när övergången ska ske. Därför är det bra att ni skriver om det i dagspressen, säger Marcus Thomasfolk.
Inte bara bilar får problem vid övergången till E10. Båtar, gräsklippare, snöslungor och fyrhjulingar drabbas också.
I många motorer kan det nya bränslet riva loss gamla partiklar som i sin tur slammar igen munstycken.
- För två år sedan skar ett antal motorer på grund av att en bensinmack blandat i för mycket etanol, säger Örjan Gustafsson som äger Haralds båtar i Borlänge.
- När vi undersökte såg det ut som om man rengjort motorerna med aceton, all olja var försvunnen. Kunderna kan inte ensamma stångas mot bränslebolagen och får betala reparationerna själva, suckar Örjan.
Örjan undrar också över är vad som händer när man ställer undan motorerna över vintern då de har bränsle kvar i tanken.
- Risken är att du aldrig får igång dem utan en rejäl rengöring, säger han.
Bärkehus tänker sig åtta hus i markplan med egen täppa intill äldreboendet Hedgården och Lunda, som i folkmun kallas temporära hus. - Marken är planlagd så det är bara att bygga, säger Ingemar Hellström som bad Stefan Wallner göra en skiss innan han ...
Det blir allt tydligare att Kristdemokraterna i Falun är ett delat parti. Den nya styrelsen som består av Katarina Gustavsson som ordförande och i övriga nya partimedlemmar, hade sitt första möte i onsdags. Där togs besluten om att entlediga Ingrid N...
En liten grupp torsångsbor huttrar utanför stadshuset. De representerar alla från hemorten som vill att kommunen rustar skolan. Som DD tidigare berättat låg namnlistorna på Torsångs café. Där blev de snabbt fyllda. Men protesterna började bland föräl...
Tjänstemännen höll presskonferens i ett rum i anslutning till den numera nedlagda lasarettsmatsalen. Tryggheten för patienterna ökar och det handlar om utveckling, inte avveckling. Det var det samlade budskapet. Det blir till ett säkrare akut omhän...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
|||
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
|||
21 |
22 |
23 |
24 |
25 | 26 |
27 |
|||
28 |
|||||||||
|